اخبار بین المللی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 29894
1397/05/28 - 09:30
توالی یابی کل ژنوم سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی

پتانسیل درمانی سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی(hiPSCs) که قادر به تمایز به انواع سلول های بدن هستند، به خوبی شناخته شده است و به طور گسترده ای نیز در مطالعات از پتانسیل آن ها استفاده است، اما بار موتاسیونی آن ها به طور کامل مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) حاصل بازبرنامه ریزی سلول های سوماتیک انسانی بویژه سلول های پوستی هستند که در آن ها مجموعه ای از موتاسیون های ناشی از نور خورشید و اشعه فرا بنفش مشاهده می شود. در حالی که مطالعات گذشته به صورت جزئی موتاسیون های سوماتیک موجود در iPSCها را نشان داده است اما درک کاملی در مورد این موتاسیون ها وجود ندارد. این در حالی است که در حال حاضر نزدیک به 1000 رده سلول iPS در سراسر دنیا تولید شده است.

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه کالیفرنیا، 18 رده سلول iPS را مورد توالی یابی کل ژنوم قرار دادند تا موتاسیون های موجود در آن ها را شناسایی کنند. از جمله این رده ها می توان به iPSCORE و WiCell اشاره کرد که به وفور برای تحقیقات و تست های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می گیرند. دو دسته موتاسیون های سوماتیک معمولا در این سلول های iPS مشاهده می شود که شامل موتاسیون های کلونال مشتق از سلول های والدی و تغییرات تعداد نسخ(حذف و اضافه بخش های بزرگ کروموزوم) است. اما در این مطالعه جدید با استفاده از توالی یابی کل ژنوم، ترانسکریپتومیکس و پروتئومیکس محققین دو کلاس جدید از موتاسیون ها را نیز شناسایی کردند. این موتاسیون ها بوسیله آسیب ناشی از پرتوهای فرابنفش در سلول های والدینی ایجاد می شوند و یا موتاسیون های ساب کلونالی هستند که در سلول های والدی وجود ندارند اما طی بازبرنامه ریزی iPSCها رخ می دهند. محققین دریافتند که طیف وسیعی از موتاسیون ها در مناطق اپی ژنتیکی مربوط به کروماتین بسته هستند و بیان ژن را تغییر نمی دهند اما موتاسیون هایی که طی بازبرنامه ریزی iPSCها رخ می دهند، با مناطق فعال کروماتینی مرتبط هستند و بیان ژن را تغییر می دهند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved